: منوي اصلي :
صفحه اصلي وضعيت من در ياهو پست الكترونيك پارسي بلاگ
ورود به مدیریت درباره من
: درباره خودم :
: پيوندهاي روزانه :
بچه های قلم [53]دلنوشته ها [83]جهاد دانشگاهی دانشگاه الزهرا [122]... تا از برهوت حرف بگذری [50]بسیج [174]تا ساحل امید [135]سجاده ای پر از یاس [95]تبیان [31][آرشیو(8)] : لوگوي وبلاگ : : لينك دوستان من : نگاهی به اسم اوآرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلامچشمه های کوثرسپاه محمد می آیدراهی بزن که آهی... : لوگوي دوستان من : : فهرست موضوعي يادداشت ها : بتمن[2] . شوالیه سیاه[2] . صلح و دوستی . عرش . عیسی بن مریم . غریبه . فرشته . کوه . ما هم منتظریم! . ماه_فاطمه نوید . مرگ . مسلمان ترین مسیحی . نسیم . بصیرت . حوزه معرفتی . خدا . دریا . دزد . سازش سیاسی . ستاره . شر نقاب دار . شفاعت نمودن . اخراجی ها2 . ارزشها . استعمار . اسلام حقیقی . اسلام دروغین . امید . اهمیت اعتقاد به مهدویت . ای فاطمه . : آرشيو يادداشت ها : مناسبت ها ی مذهبیزن ومردپذیرش اصل تفاوت در دینحجآینده مرموزغزهمحرمایران و انقلاب اسلامیمتنوعبهار : نوای وبلاگ : : جستجو در وبلاگ : پشتيباني وطراحي: وبلاگ قالب وبلاگ حب الحسین اجننی وبلاگ خدایی که به ما لبخند می زند وبلاگ شلمچه ما صاحبی داریم برای سفارش قالب به دو وبلاگ اول می تونید سر بزنید سؤالاتی درباره اهداف انقلاب اسلامی دوشنبه 87 بهمن 14 ساعت 3:20 عصر برای نسل من سؤال های بسیاری جدی در مورد انقلاب و اهداف آن مطرح است . برای همین چند تا از این سؤالات کلیدی و اصلی را با استاد گرانقدر ، جناب آقای نوید در میان گذاشتیم: · انقلاب برای چه به وقوع پیوست ؟ اهداف و دستاورد اصلی انقلاب و رهبران انقلاب چه بود؟ حادثه بزرگی که در این ایام اتفاق افتاد ، در صحنه ملی و جهانی تأثیرات مثبت و شگرفی به همراه داشت ، در نتیجه می طلبد که گاهی تأملی روی این پدیده داشته باشیم و فرصت هایش را شناسایی کنیم و نسبت خودمان را با انقلاب و مأموریت و مسئولیتی که در مقابل این نعمت الهی داریم را بازگویی کنیم .اصلی ترین هدف انقلاب و بنیانگذار و تئوریسین انقلاب ، ایجاد یک تحول در اندیشه و رفتار و افکار آدمیان و جامعه انسانی بوده و هست . همان رسالت و هدفی که انبیاء الهی تعقیب می کردند .باید یک انسان جدیدی را تعریف و تربیت کنیم ، که در باورها ، در اندیشه ، در رفتار و در افکار با انسان مدرنیته متفاوت باشد ، اما این توجه هم داریم که در عصر حاضر ، پدیده هایی برای انسان مهم است که ما هم برای آنها ارزش قائلیم . یک نمونه عینی اش توسعه و پیشرفت ، به مفهوم دقیق کلمه است ، یعنی ابعاد مختلف توسعه مثل ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی مورد توجه باشد ، که شاید واژه "رشد" از واژگان قرآنی بهتر از واژه توسعه ، گویای این مطلب باشد . بنابراین هدف انقلاب ایجاد رشد و بالنگی در فرد و جامعه انسانی است. انسان رشد یافته ، زندگی رشد یافته ای خواهد داشت ، اقتصاد رشد یافته ، آموزش و پرورش و فرهنگ رشد یافته ، ادب ، هنر ، موسیقی ، ... و هر آنچه که مربوط به جامعه انسانی است را در اوج خودش جستجو می کند و سعی می کند اینها را به کمال برساند . اما هیچکدام از اینها برای ما هدف نیستند ، همه اینها مسائلی در راستای آن هدفی که به دنبالش هستیم ، هستند .چنانچه خداوند، فرموده : " إنَّ صلوتی و نسکی و محیای و مماتی لللّه رب العالمین" ، یعنی در همه افکار و رفتار من ، در هر فعالیتی که انجام می دهم ، یک گمشده ای وجود دارد و آن هم "للّله رب العالمین" است ، به مقام عبودیت رسیدن است .انقلاب هم چنین ادعایی داشت . از این زاویه است که آدم احساس می کند که هر چه پای این اندیشه وقت بگذارد ، انرژی بگذارد ، عمر بگذارد ، سود برده و گناه انسان هایی که به گونه ای رفتار می کنند و عمل می کنند و عملکردشان این هدف مقدس را زیر سؤال می برد ، چه عظیم است . · آیا ما به این هدف رسیدیم ؟ آیا اینگونه افراد تربیت شدند ؟ و یا اینکه ما روز به روز از این هدف دورتر می شویم ؟ در این مسیر آسیب های جدی هم وجود دارد که نمی شود آنها را کتمان کرد .اما در نگاه دینی ، تک آدم ها ارزشمند هستند . خداوند در سوره مائده /32 می فرماید : "من أحیاها فکأنمّا ، أحیاً الناس جمیعا" ، اگر یک نفر را کسی زنده کند ، مثل این است که همه دنیا را ، همه ناس را و همه مردم را زنده کرده ، و نقطه مقابلش ، اگر کسی یک نفر را بکشد مثل این است که همه انسانها را کشته . تعبیری که امام در مورد شهید بهشتی به کار بردند ، این بود که گاهی یک انسان مساوی یک امت می شود. این از آن زیبایی های ارزش مداری انسان است . یعنی یک انسان به اندازه یک امت ، به اندازه یک جامعه ارزش دارد . اگر شما یک انسان را حیات ببخشید ، تربیت کنید ، احیا کنید ، زنده کنید مثل این است که همه آدمیان را زنده کردید و یکی در مقابل یک امت ارزش مند است . از این نگاه ، اگر انقلاب یک نفر را درست کرد ، یعنی یک امت را درست کرد ، و از این یک نفرها فراوان داریم .البته به زعم من ، معدل باورها و رفتارهای دینی عموم مردم هم سیر تکاملی را طی می کند . هرچند تک مورد هایی ، که این تک ها هم ممکن است زیاد باشند ، دیده می شود که سیر نزولی را طی می کنند . · چرا این هدف انقلاب در مورد همه افراد محقق نشد ؟ چرا همه مردم دارای تربیت دینی نشدند ؟زندگی آدمیان به گونه ای توسط خداوند طراحی شده ، که عوامل پیدا و پنهان فراوانی ، مانند شیطان ظاهر و شیطان باطن ، برای امتحان آنها وجود دارد . و سختی کار هم در این است ، سختی کار تربیتی و هدایتی در همین هست که حتی آدم های خوب هر لحظه امتحان می شوند و هر لحظه در مقام تصمیم گیری قرار دارند ، تصمیم به سمت خیر یا تصمیم به سمت شر . حرکت به سمت خوبی ها و یا حرکت به سمت بدی ها . و تفاوت انسان با ملائک و حیوانها در همین است . انقلاب آمد انسانها را خوب کرد ، اما الزاماً تا آخر عمرشان این آدمها خوب باقی نمی مانند ، و هر آن یک آدم خوب می تواند بلغزد و عوامل لغزیدن هم فراوان است . بنابراین من با اینکه به آسیب ها اعتقاد دارم که متأسفانه وجود دارد و نفی اش هم نمی کنم ، اما همه آسیب ها را هم توطئه دشمن نمی دانم . عملکرد های خودمان به طور جدّ مهم تر از عملکرد دشمن است . در عین حال معتقدم که برآیند حرکت عمومی جامعه ان شاء الله به سمت مثبت است . · انقلاب همین یک هدف اصلی را داشت ؟اهداف و دستاوردهای انقلاب بسیار زیاد بود اما من فقط به موارد اصلی آنها اشاره می کنم .یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب ، مسئله خودباوری است . انقلاب ، ما را به خودمان بازگرداند ، به تعبیر آن نویسنده ، بازگشت به خویشتن ، ما باور کردیم که هستیم ، باور کردیم که می توانیم باشیم . این باور از دستاوردهای بسیار ارزشمندی است که منشأ تحولات بسیار فراوان فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی قرار گرفته و می تواند قرار بگیرد و باید هشیار باشیم که این باور را مجدداً از ما نگیرند .یکی از توطئه های بسیار هوشیارانه ، دشمن این بود که ما را از درون تهی کنند . نه فقط نسبت به ما ، بلکه نسبت به دنیا ، نسبت به آنچه که غیر از خودشان بود ، در هند ، در آفریقا ، در چین ، در آسیا و در کشورهای اسلامی این کار را کردند و ما را از درون تهی کردند . لذا هر جا که گام گذاشتند ، ابتدا سعی کردند که آن ملت را از هویت خودشان خارج کنند ، سپس اندیشه ها و باور ها و افکار خودشان را حاکم کنند .مثل یک لیوان آب ، این لیوان تا زمانی که پر باشد ، شما نمی توانید داخل آن آب بریزید ، زمانیکه مقداری یا همه آن لیوان را خالی کنید ، میزانی که توانستید از آن خالی کنید ، جا برای آب جدید باز می شود . دشمن با کشورهای استعمار شده این چنین رفتار کرد . ابتدا آنها را از درون خالی می کرد و سپس هویت خودش را جایگزین هویت آنها می کرد .یکی از کارکردهای جدی ، انقلاب ما ، این بود که من هم می فهمم ، من هم می توانم ، من هم هویتی دارم . این باور که من هم می توانم ، از شاه بیت های اندیشه امام ، و انقلاب امام بود . امام آمد و ما را به خودمان بازگرداند ، خودباوری را به ما بازگرداند . · آیا اهداف رهبران انقلاب با خواسته های مردم یکی بود ؟ مردم در آن زمان چه می خواستند ؟ این طبیعی است که بین خواست رهبران با مردم فاصله وجود دارد ، به خصوص در جریانات ائدولوژیک و جریانان فکری و فرهنگی ، بین آنهایی که اندیشه دور دارند با آنهایی که توده مردم هستند فاصله به وجود می آید و رمز موفقیت هم همین است ، اگر رهبران مثل توده مردم سرگرم برنامه های روزمره شوند که نمی توانند چشم انداز بلند مدت داشته باشند و حرکت های بلند مدت را سامان بدهند . اما باید این فاصله را به حداقل رساند و یک زبان مشترک ایجاد کرد . جامعه طیف های مختلف دارد ، بنابراین خواسته ها و نیازهای مختلفی هم دارد. اما نسلی که انقلاب کرد ، در یک نقطه به اشتراک رسیده بودند ، و آن این بود که این نیازهایمان را در پرتو اندیشه اسلامی جستجو کنیم و بدست بیاییم .در جریان انقلاب مارکسیست ها هم شعار می دادند ، آنها شعارهای اقتصادی می دادند ، اما توده مردم استقبال نکردند ، اما مردم با اندیشه های امام همراهی کردند و همپای امام جلو آمدند. توده مردم ، عموم مردم به این باور رسیده بودند که هر خواسته ای دارند که به طور طبیعی تنوع هم داشت ، همه خواسته هایشان را در پرتو شعارهای این مرد دینی پی بگیرند و جستجو کنند ، در پرتو دین جستجو کنند . · خیلی افراد که انقلاب کردند ، بعد از انقلاب تغییر کردند و نظرشان متفاوت شد . چرا ؟خیلی ها نه ، اما قبول دارم که تعدادی تغییر کردند . بله بعضی ها بریدند .حالا کمی از این طرف قضیه نگاه کنیم ، نه فقط به انقلاب خودمان ، بلکه انقلاب پیامبرمان و ائمه هم همین جور . ما هر لحظه سر چهارراه انتخاب هستیم ، یک راه نداریم ، هزاران راه داریم . آدم ها در این مسیر شناخته می شوند. پیامبر (ص) به طلحه و زبیر ، لقب "سیف الاسلام" داده بودند. اما همین آدم ها روبروی حضرت علی ایستادند. این افرادی که امروز من و شما می شناسیم ، از اول که اینگونه نبودند، وگرنه پیامبر به آنها این القاب را نمی دادند . انسان هم می تواند اوج بگیرد و جلو رود ، هم می توند یک پله ، یک پله پایین بیاید . · کلام آخر :کلیت انقلاب ، موفقیت یا عدم موفقیت ، کارآمدی یا عدم کارآمدی انقلاب را با پدیده های محسوس نسنجیم . همه ما خوشحال می شویم که انرژی هسته ای ما رشد کرده ، همه خوشحال می شویم که علم سلول های بنیادی رشد پیدا کرد و همه ما از موفقیت های جامعه مان خوشحال می شویم ، اما هیچ کدام از اینها نباید ما را از آن عامل اصلی منحرف کند .این ها عوامل موفقیت هستند اما عنصر اصلی ، عنصر انسانی انقلاب است . اگر تمام این آدمها ، تمام دستاوردهای توسعه ، تمام دستاوردهای اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی در پناه دستیابی به انسان رشد یافته دینی ، انسان مؤمن ، آگاه ، هشیار حاصل شده باشد ، انقلاب بسیار موفق بوده اما اگر این فاکتور را حذف کنید و همه عوامل دیگر مثبت باشند ، به نظر من انقلاب ناموفق بوده . یعنی یک عنصری اینجا وجود دارد که وزنش از دهها عنصر اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی دیگر سنگین تر است . همه آن دستاوردها یک طرف و اینکه ما آدمهایی تربیت کنیم که به طور جد دین باور باشند ، با شاخص های دینی اندیشه و رفتار کنند و رفتار فردی و اجتماعی آنها اینگونه باشد ، انقلاب موفق می شود و در دنیای امروز این جاذبه دارد . تأکید من به شما و خودم این است که ، هدف را گم نکنیم ، هدف اینجاست . نوشته شده توسط : هدی مقدسی نظرات ديگران [ نظر] :لیست کامل یاداشت ها : همه باهم در انتخابات دهم ریاست جمهوریشهادت حضرت زهرا(س)اهمیت اعتقاد به مهدویت (2)اهمیت اعتقاد به مهدویت و ترس دشمنان اسلام از این عقیده(1)ایام فاطمیه[عناوین آرشیوشده]
: لوگوي وبلاگ :
: لينك دوستان من :
نگاهی به اسم اوآرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلامچشمه های کوثرسپاه محمد می آیدراهی بزن که آهی... : لوگوي دوستان من : : فهرست موضوعي يادداشت ها : بتمن[2] . شوالیه سیاه[2] . صلح و دوستی . عرش . عیسی بن مریم . غریبه . فرشته . کوه . ما هم منتظریم! . ماه_فاطمه نوید . مرگ . مسلمان ترین مسیحی . نسیم . بصیرت . حوزه معرفتی . خدا . دریا . دزد . سازش سیاسی . ستاره . شر نقاب دار . شفاعت نمودن . اخراجی ها2 . ارزشها . استعمار . اسلام حقیقی . اسلام دروغین . امید . اهمیت اعتقاد به مهدویت . ای فاطمه . : آرشيو يادداشت ها : مناسبت ها ی مذهبیزن ومردپذیرش اصل تفاوت در دینحجآینده مرموزغزهمحرمایران و انقلاب اسلامیمتنوعبهار : نوای وبلاگ : : جستجو در وبلاگ : پشتيباني وطراحي: وبلاگ قالب وبلاگ حب الحسین اجننی وبلاگ خدایی که به ما لبخند می زند وبلاگ شلمچه ما صاحبی داریم برای سفارش قالب به دو وبلاگ اول می تونید سر بزنید سؤالاتی درباره اهداف انقلاب اسلامی دوشنبه 87 بهمن 14 ساعت 3:20 عصر برای نسل من سؤال های بسیاری جدی در مورد انقلاب و اهداف آن مطرح است . برای همین چند تا از این سؤالات کلیدی و اصلی را با استاد گرانقدر ، جناب آقای نوید در میان گذاشتیم: · انقلاب برای چه به وقوع پیوست ؟ اهداف و دستاورد اصلی انقلاب و رهبران انقلاب چه بود؟ حادثه بزرگی که در این ایام اتفاق افتاد ، در صحنه ملی و جهانی تأثیرات مثبت و شگرفی به همراه داشت ، در نتیجه می طلبد که گاهی تأملی روی این پدیده داشته باشیم و فرصت هایش را شناسایی کنیم و نسبت خودمان را با انقلاب و مأموریت و مسئولیتی که در مقابل این نعمت الهی داریم را بازگویی کنیم .اصلی ترین هدف انقلاب و بنیانگذار و تئوریسین انقلاب ، ایجاد یک تحول در اندیشه و رفتار و افکار آدمیان و جامعه انسانی بوده و هست . همان رسالت و هدفی که انبیاء الهی تعقیب می کردند .باید یک انسان جدیدی را تعریف و تربیت کنیم ، که در باورها ، در اندیشه ، در رفتار و در افکار با انسان مدرنیته متفاوت باشد ، اما این توجه هم داریم که در عصر حاضر ، پدیده هایی برای انسان مهم است که ما هم برای آنها ارزش قائلیم . یک نمونه عینی اش توسعه و پیشرفت ، به مفهوم دقیق کلمه است ، یعنی ابعاد مختلف توسعه مثل ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی مورد توجه باشد ، که شاید واژه "رشد" از واژگان قرآنی بهتر از واژه توسعه ، گویای این مطلب باشد . بنابراین هدف انقلاب ایجاد رشد و بالنگی در فرد و جامعه انسانی است. انسان رشد یافته ، زندگی رشد یافته ای خواهد داشت ، اقتصاد رشد یافته ، آموزش و پرورش و فرهنگ رشد یافته ، ادب ، هنر ، موسیقی ، ... و هر آنچه که مربوط به جامعه انسانی است را در اوج خودش جستجو می کند و سعی می کند اینها را به کمال برساند . اما هیچکدام از اینها برای ما هدف نیستند ، همه اینها مسائلی در راستای آن هدفی که به دنبالش هستیم ، هستند .چنانچه خداوند، فرموده : " إنَّ صلوتی و نسکی و محیای و مماتی لللّه رب العالمین" ، یعنی در همه افکار و رفتار من ، در هر فعالیتی که انجام می دهم ، یک گمشده ای وجود دارد و آن هم "للّله رب العالمین" است ، به مقام عبودیت رسیدن است .انقلاب هم چنین ادعایی داشت . از این زاویه است که آدم احساس می کند که هر چه پای این اندیشه وقت بگذارد ، انرژی بگذارد ، عمر بگذارد ، سود برده و گناه انسان هایی که به گونه ای رفتار می کنند و عمل می کنند و عملکردشان این هدف مقدس را زیر سؤال می برد ، چه عظیم است . · آیا ما به این هدف رسیدیم ؟ آیا اینگونه افراد تربیت شدند ؟ و یا اینکه ما روز به روز از این هدف دورتر می شویم ؟ در این مسیر آسیب های جدی هم وجود دارد که نمی شود آنها را کتمان کرد .اما در نگاه دینی ، تک آدم ها ارزشمند هستند . خداوند در سوره مائده /32 می فرماید : "من أحیاها فکأنمّا ، أحیاً الناس جمیعا" ، اگر یک نفر را کسی زنده کند ، مثل این است که همه دنیا را ، همه ناس را و همه مردم را زنده کرده ، و نقطه مقابلش ، اگر کسی یک نفر را بکشد مثل این است که همه انسانها را کشته . تعبیری که امام در مورد شهید بهشتی به کار بردند ، این بود که گاهی یک انسان مساوی یک امت می شود. این از آن زیبایی های ارزش مداری انسان است . یعنی یک انسان به اندازه یک امت ، به اندازه یک جامعه ارزش دارد . اگر شما یک انسان را حیات ببخشید ، تربیت کنید ، احیا کنید ، زنده کنید مثل این است که همه آدمیان را زنده کردید و یکی در مقابل یک امت ارزش مند است . از این نگاه ، اگر انقلاب یک نفر را درست کرد ، یعنی یک امت را درست کرد ، و از این یک نفرها فراوان داریم .البته به زعم من ، معدل باورها و رفتارهای دینی عموم مردم هم سیر تکاملی را طی می کند . هرچند تک مورد هایی ، که این تک ها هم ممکن است زیاد باشند ، دیده می شود که سیر نزولی را طی می کنند . · چرا این هدف انقلاب در مورد همه افراد محقق نشد ؟ چرا همه مردم دارای تربیت دینی نشدند ؟زندگی آدمیان به گونه ای توسط خداوند طراحی شده ، که عوامل پیدا و پنهان فراوانی ، مانند شیطان ظاهر و شیطان باطن ، برای امتحان آنها وجود دارد . و سختی کار هم در این است ، سختی کار تربیتی و هدایتی در همین هست که حتی آدم های خوب هر لحظه امتحان می شوند و هر لحظه در مقام تصمیم گیری قرار دارند ، تصمیم به سمت خیر یا تصمیم به سمت شر . حرکت به سمت خوبی ها و یا حرکت به سمت بدی ها . و تفاوت انسان با ملائک و حیوانها در همین است . انقلاب آمد انسانها را خوب کرد ، اما الزاماً تا آخر عمرشان این آدمها خوب باقی نمی مانند ، و هر آن یک آدم خوب می تواند بلغزد و عوامل لغزیدن هم فراوان است . بنابراین من با اینکه به آسیب ها اعتقاد دارم که متأسفانه وجود دارد و نفی اش هم نمی کنم ، اما همه آسیب ها را هم توطئه دشمن نمی دانم . عملکرد های خودمان به طور جدّ مهم تر از عملکرد دشمن است . در عین حال معتقدم که برآیند حرکت عمومی جامعه ان شاء الله به سمت مثبت است . · انقلاب همین یک هدف اصلی را داشت ؟اهداف و دستاوردهای انقلاب بسیار زیاد بود اما من فقط به موارد اصلی آنها اشاره می کنم .یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب ، مسئله خودباوری است . انقلاب ، ما را به خودمان بازگرداند ، به تعبیر آن نویسنده ، بازگشت به خویشتن ، ما باور کردیم که هستیم ، باور کردیم که می توانیم باشیم . این باور از دستاوردهای بسیار ارزشمندی است که منشأ تحولات بسیار فراوان فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی قرار گرفته و می تواند قرار بگیرد و باید هشیار باشیم که این باور را مجدداً از ما نگیرند .یکی از توطئه های بسیار هوشیارانه ، دشمن این بود که ما را از درون تهی کنند . نه فقط نسبت به ما ، بلکه نسبت به دنیا ، نسبت به آنچه که غیر از خودشان بود ، در هند ، در آفریقا ، در چین ، در آسیا و در کشورهای اسلامی این کار را کردند و ما را از درون تهی کردند . لذا هر جا که گام گذاشتند ، ابتدا سعی کردند که آن ملت را از هویت خودشان خارج کنند ، سپس اندیشه ها و باور ها و افکار خودشان را حاکم کنند .مثل یک لیوان آب ، این لیوان تا زمانی که پر باشد ، شما نمی توانید داخل آن آب بریزید ، زمانیکه مقداری یا همه آن لیوان را خالی کنید ، میزانی که توانستید از آن خالی کنید ، جا برای آب جدید باز می شود . دشمن با کشورهای استعمار شده این چنین رفتار کرد . ابتدا آنها را از درون خالی می کرد و سپس هویت خودش را جایگزین هویت آنها می کرد .یکی از کارکردهای جدی ، انقلاب ما ، این بود که من هم می فهمم ، من هم می توانم ، من هم هویتی دارم . این باور که من هم می توانم ، از شاه بیت های اندیشه امام ، و انقلاب امام بود . امام آمد و ما را به خودمان بازگرداند ، خودباوری را به ما بازگرداند . · آیا اهداف رهبران انقلاب با خواسته های مردم یکی بود ؟ مردم در آن زمان چه می خواستند ؟ این طبیعی است که بین خواست رهبران با مردم فاصله وجود دارد ، به خصوص در جریانات ائدولوژیک و جریانان فکری و فرهنگی ، بین آنهایی که اندیشه دور دارند با آنهایی که توده مردم هستند فاصله به وجود می آید و رمز موفقیت هم همین است ، اگر رهبران مثل توده مردم سرگرم برنامه های روزمره شوند که نمی توانند چشم انداز بلند مدت داشته باشند و حرکت های بلند مدت را سامان بدهند . اما باید این فاصله را به حداقل رساند و یک زبان مشترک ایجاد کرد . جامعه طیف های مختلف دارد ، بنابراین خواسته ها و نیازهای مختلفی هم دارد. اما نسلی که انقلاب کرد ، در یک نقطه به اشتراک رسیده بودند ، و آن این بود که این نیازهایمان را در پرتو اندیشه اسلامی جستجو کنیم و بدست بیاییم .در جریان انقلاب مارکسیست ها هم شعار می دادند ، آنها شعارهای اقتصادی می دادند ، اما توده مردم استقبال نکردند ، اما مردم با اندیشه های امام همراهی کردند و همپای امام جلو آمدند. توده مردم ، عموم مردم به این باور رسیده بودند که هر خواسته ای دارند که به طور طبیعی تنوع هم داشت ، همه خواسته هایشان را در پرتو شعارهای این مرد دینی پی بگیرند و جستجو کنند ، در پرتو دین جستجو کنند . · خیلی افراد که انقلاب کردند ، بعد از انقلاب تغییر کردند و نظرشان متفاوت شد . چرا ؟خیلی ها نه ، اما قبول دارم که تعدادی تغییر کردند . بله بعضی ها بریدند .حالا کمی از این طرف قضیه نگاه کنیم ، نه فقط به انقلاب خودمان ، بلکه انقلاب پیامبرمان و ائمه هم همین جور . ما هر لحظه سر چهارراه انتخاب هستیم ، یک راه نداریم ، هزاران راه داریم . آدم ها در این مسیر شناخته می شوند. پیامبر (ص) به طلحه و زبیر ، لقب "سیف الاسلام" داده بودند. اما همین آدم ها روبروی حضرت علی ایستادند. این افرادی که امروز من و شما می شناسیم ، از اول که اینگونه نبودند، وگرنه پیامبر به آنها این القاب را نمی دادند . انسان هم می تواند اوج بگیرد و جلو رود ، هم می توند یک پله ، یک پله پایین بیاید . · کلام آخر :کلیت انقلاب ، موفقیت یا عدم موفقیت ، کارآمدی یا عدم کارآمدی انقلاب را با پدیده های محسوس نسنجیم . همه ما خوشحال می شویم که انرژی هسته ای ما رشد کرده ، همه خوشحال می شویم که علم سلول های بنیادی رشد پیدا کرد و همه ما از موفقیت های جامعه مان خوشحال می شویم ، اما هیچ کدام از اینها نباید ما را از آن عامل اصلی منحرف کند .این ها عوامل موفقیت هستند اما عنصر اصلی ، عنصر انسانی انقلاب است . اگر تمام این آدمها ، تمام دستاوردهای توسعه ، تمام دستاوردهای اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی در پناه دستیابی به انسان رشد یافته دینی ، انسان مؤمن ، آگاه ، هشیار حاصل شده باشد ، انقلاب بسیار موفق بوده اما اگر این فاکتور را حذف کنید و همه عوامل دیگر مثبت باشند ، به نظر من انقلاب ناموفق بوده . یعنی یک عنصری اینجا وجود دارد که وزنش از دهها عنصر اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی دیگر سنگین تر است . همه آن دستاوردها یک طرف و اینکه ما آدمهایی تربیت کنیم که به طور جد دین باور باشند ، با شاخص های دینی اندیشه و رفتار کنند و رفتار فردی و اجتماعی آنها اینگونه باشد ، انقلاب موفق می شود و در دنیای امروز این جاذبه دارد . تأکید من به شما و خودم این است که ، هدف را گم نکنیم ، هدف اینجاست . نوشته شده توسط : هدی مقدسی نظرات ديگران [ نظر] :لیست کامل یاداشت ها : همه باهم در انتخابات دهم ریاست جمهوریشهادت حضرت زهرا(س)اهمیت اعتقاد به مهدویت (2)اهمیت اعتقاد به مهدویت و ترس دشمنان اسلام از این عقیده(1)ایام فاطمیه[عناوین آرشیوشده]
: لوگوي دوستان من :
: فهرست موضوعي يادداشت ها : بتمن[2] . شوالیه سیاه[2] . صلح و دوستی . عرش . عیسی بن مریم . غریبه . فرشته . کوه . ما هم منتظریم! . ماه_فاطمه نوید . مرگ . مسلمان ترین مسیحی . نسیم . بصیرت . حوزه معرفتی . خدا . دریا . دزد . سازش سیاسی . ستاره . شر نقاب دار . شفاعت نمودن . اخراجی ها2 . ارزشها . استعمار . اسلام حقیقی . اسلام دروغین . امید . اهمیت اعتقاد به مهدویت . ای فاطمه . : آرشيو يادداشت ها : مناسبت ها ی مذهبیزن ومردپذیرش اصل تفاوت در دینحجآینده مرموزغزهمحرمایران و انقلاب اسلامیمتنوعبهار : نوای وبلاگ : : جستجو در وبلاگ : پشتيباني وطراحي: وبلاگ قالب وبلاگ حب الحسین اجننی وبلاگ خدایی که به ما لبخند می زند وبلاگ شلمچه ما صاحبی داریم برای سفارش قالب به دو وبلاگ اول می تونید سر بزنید
: فهرست موضوعي يادداشت ها :
مناسبت ها ی مذهبیزن ومردپذیرش اصل تفاوت در دینحجآینده مرموزغزهمحرمایران و انقلاب اسلامیمتنوعبهار
: نوای وبلاگ :
وبلاگ قالب
وبلاگ حب الحسین اجننی
وبلاگ خدایی که به ما لبخند می زند
وبلاگ شلمچه
ما صاحبی داریم
برای سفارش قالب به دو
وبلاگ اول می تونید
سر بزنید
سؤالاتی درباره اهداف انقلاب اسلامی
برای نسل من سؤال های بسیاری جدی در مورد انقلاب و اهداف آن مطرح است . برای همین چند تا از این سؤالات کلیدی و اصلی را با استاد گرانقدر ، جناب آقای نوید در میان گذاشتیم:
· انقلاب برای چه به وقوع پیوست ؟ اهداف و دستاورد اصلی انقلاب و رهبران انقلاب چه بود؟ حادثه بزرگی که در این ایام اتفاق افتاد ، در صحنه ملی و جهانی تأثیرات مثبت و شگرفی به همراه داشت ، در نتیجه می طلبد که گاهی تأملی روی این پدیده داشته باشیم و فرصت هایش را شناسایی کنیم و نسبت خودمان را با انقلاب و مأموریت و مسئولیتی که در مقابل این نعمت الهی داریم را بازگویی کنیم .اصلی ترین هدف انقلاب و بنیانگذار و تئوریسین انقلاب ، ایجاد یک تحول در اندیشه و رفتار و افکار آدمیان و جامعه انسانی بوده و هست . همان رسالت و هدفی که انبیاء الهی تعقیب می کردند .باید یک انسان جدیدی را تعریف و تربیت کنیم ، که در باورها ، در اندیشه ، در رفتار و در افکار با انسان مدرنیته متفاوت باشد ، اما این توجه هم داریم که در عصر حاضر ، پدیده هایی برای انسان مهم است که ما هم برای آنها ارزش قائلیم . یک نمونه عینی اش توسعه و پیشرفت ، به مفهوم دقیق کلمه است ، یعنی ابعاد مختلف توسعه مثل ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی مورد توجه باشد ، که شاید واژه "رشد" از واژگان قرآنی بهتر از واژه توسعه ، گویای این مطلب باشد . بنابراین هدف انقلاب ایجاد رشد و بالنگی در فرد و جامعه انسانی است. انسان رشد یافته ، زندگی رشد یافته ای خواهد داشت ، اقتصاد رشد یافته ، آموزش و پرورش و فرهنگ رشد یافته ، ادب ، هنر ، موسیقی ، ... و هر آنچه که مربوط به جامعه انسانی است را در اوج خودش جستجو می کند و سعی می کند اینها را به کمال برساند . اما هیچکدام از اینها برای ما هدف نیستند ، همه اینها مسائلی در راستای آن هدفی که به دنبالش هستیم ، هستند .چنانچه خداوند، فرموده : " إنَّ صلوتی و نسکی و محیای و مماتی لللّه رب العالمین" ، یعنی در همه افکار و رفتار من ، در هر فعالیتی که انجام می دهم ، یک گمشده ای وجود دارد و آن هم "للّله رب العالمین" است ، به مقام عبودیت رسیدن است .انقلاب هم چنین ادعایی داشت . از این زاویه است که آدم احساس می کند که هر چه پای این اندیشه وقت بگذارد ، انرژی بگذارد ، عمر بگذارد ، سود برده و گناه انسان هایی که به گونه ای رفتار می کنند و عمل می کنند و عملکردشان این هدف مقدس را زیر سؤال می برد ، چه عظیم است .
· آیا ما به این هدف رسیدیم ؟ آیا اینگونه افراد تربیت شدند ؟ و یا اینکه ما روز به روز از این هدف دورتر می شویم ؟
در این مسیر آسیب های جدی هم وجود دارد که نمی شود آنها را کتمان کرد .اما در نگاه دینی ، تک آدم ها ارزشمند هستند . خداوند در سوره مائده /32 می فرماید : "من أحیاها فکأنمّا ، أحیاً الناس جمیعا" ، اگر یک نفر را کسی زنده کند ، مثل این است که همه دنیا را ، همه ناس را و همه مردم را زنده کرده ، و نقطه مقابلش ، اگر کسی یک نفر را بکشد مثل این است که همه انسانها را کشته . تعبیری که امام در مورد شهید بهشتی به کار بردند ، این بود که گاهی یک انسان مساوی یک امت می شود. این از آن زیبایی های ارزش مداری انسان است . یعنی یک انسان به اندازه یک امت ، به اندازه یک جامعه ارزش دارد . اگر شما یک انسان را حیات ببخشید ، تربیت کنید ، احیا کنید ، زنده کنید مثل این است که همه آدمیان را زنده کردید و یکی در مقابل یک امت ارزش مند است . از این نگاه ، اگر انقلاب یک نفر را درست کرد ، یعنی یک امت را درست کرد ، و از این یک نفرها فراوان داریم .البته به زعم من ، معدل باورها و رفتارهای دینی عموم مردم هم سیر تکاملی را طی می کند . هرچند تک مورد هایی ، که این تک ها هم ممکن است زیاد باشند ، دیده می شود که سیر نزولی را طی می کنند .
· چرا این هدف انقلاب در مورد همه افراد محقق نشد ؟ چرا همه مردم دارای تربیت دینی نشدند ؟زندگی آدمیان به گونه ای توسط خداوند طراحی شده ، که عوامل پیدا و پنهان فراوانی ، مانند شیطان ظاهر و شیطان باطن ، برای امتحان آنها وجود دارد . و سختی کار هم در این است ، سختی کار تربیتی و هدایتی در همین هست که حتی آدم های خوب هر لحظه امتحان می شوند و هر لحظه در مقام تصمیم گیری قرار دارند ، تصمیم به سمت خیر یا تصمیم به سمت شر . حرکت به سمت خوبی ها و یا حرکت به سمت بدی ها . و تفاوت انسان با ملائک و حیوانها در همین است . انقلاب آمد انسانها را خوب کرد ، اما الزاماً تا آخر عمرشان این آدمها خوب باقی نمی مانند ، و هر آن یک آدم خوب می تواند بلغزد و عوامل لغزیدن هم فراوان است . بنابراین من با اینکه به آسیب ها اعتقاد دارم که متأسفانه وجود دارد و نفی اش هم نمی کنم ، اما همه آسیب ها را هم توطئه دشمن نمی دانم . عملکرد های خودمان به طور جدّ مهم تر از عملکرد دشمن است . در عین حال معتقدم که برآیند حرکت عمومی جامعه ان شاء الله به سمت مثبت است .
· انقلاب همین یک هدف اصلی را داشت ؟اهداف و دستاوردهای انقلاب بسیار زیاد بود اما من فقط به موارد اصلی آنها اشاره می کنم .یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب ، مسئله خودباوری است . انقلاب ، ما را به خودمان بازگرداند ، به تعبیر آن نویسنده ، بازگشت به خویشتن ، ما باور کردیم که هستیم ، باور کردیم که می توانیم باشیم . این باور از دستاوردهای بسیار ارزشمندی است که منشأ تحولات بسیار فراوان فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی قرار گرفته و می تواند قرار بگیرد و باید هشیار باشیم که این باور را مجدداً از ما نگیرند .یکی از توطئه های بسیار هوشیارانه ، دشمن این بود که ما را از درون تهی کنند . نه فقط نسبت به ما ، بلکه نسبت به دنیا ، نسبت به آنچه که غیر از خودشان بود ، در هند ، در آفریقا ، در چین ، در آسیا و در کشورهای اسلامی این کار را کردند و ما را از درون تهی کردند . لذا هر جا که گام گذاشتند ، ابتدا سعی کردند که آن ملت را از هویت خودشان خارج کنند ، سپس اندیشه ها و باور ها و افکار خودشان را حاکم کنند .مثل یک لیوان آب ، این لیوان تا زمانی که پر باشد ، شما نمی توانید داخل آن آب بریزید ، زمانیکه مقداری یا همه آن لیوان را خالی کنید ، میزانی که توانستید از آن خالی کنید ، جا برای آب جدید باز می شود . دشمن با کشورهای استعمار شده این چنین رفتار کرد . ابتدا آنها را از درون خالی می کرد و سپس هویت خودش را جایگزین هویت آنها می کرد .یکی از کارکردهای جدی ، انقلاب ما ، این بود که من هم می فهمم ، من هم می توانم ، من هم هویتی دارم . این باور که من هم می توانم ، از شاه بیت های اندیشه امام ، و انقلاب امام بود . امام آمد و ما را به خودمان بازگرداند ، خودباوری را به ما بازگرداند .
· آیا اهداف رهبران انقلاب با خواسته های مردم یکی بود ؟ مردم در آن زمان چه می خواستند ؟ این طبیعی است که بین خواست رهبران با مردم فاصله وجود دارد ، به خصوص در جریانات ائدولوژیک و جریانان فکری و فرهنگی ، بین آنهایی که اندیشه دور دارند با آنهایی که توده مردم هستند فاصله به وجود می آید و رمز موفقیت هم همین است ، اگر رهبران مثل توده مردم سرگرم برنامه های روزمره شوند که نمی توانند چشم انداز بلند مدت داشته باشند و حرکت های بلند مدت را سامان بدهند . اما باید این فاصله را به حداقل رساند و یک زبان مشترک ایجاد کرد . جامعه طیف های مختلف دارد ، بنابراین خواسته ها و نیازهای مختلفی هم دارد. اما نسلی که انقلاب کرد ، در یک نقطه به اشتراک رسیده بودند ، و آن این بود که این نیازهایمان را در پرتو اندیشه اسلامی جستجو کنیم و بدست بیاییم .در جریان انقلاب مارکسیست ها هم شعار می دادند ، آنها شعارهای اقتصادی می دادند ، اما توده مردم استقبال نکردند ، اما مردم با اندیشه های امام همراهی کردند و همپای امام جلو آمدند. توده مردم ، عموم مردم به این باور رسیده بودند که هر خواسته ای دارند که به طور طبیعی تنوع هم داشت ، همه خواسته هایشان را در پرتو شعارهای این مرد دینی پی بگیرند و جستجو کنند ، در پرتو دین جستجو کنند .
· خیلی افراد که انقلاب کردند ، بعد از انقلاب تغییر کردند و نظرشان متفاوت شد . چرا ؟خیلی ها نه ، اما قبول دارم که تعدادی تغییر کردند . بله بعضی ها بریدند .حالا کمی از این طرف قضیه نگاه کنیم ، نه فقط به انقلاب خودمان ، بلکه انقلاب پیامبرمان و ائمه هم همین جور . ما هر لحظه سر چهارراه انتخاب هستیم ، یک راه نداریم ، هزاران راه داریم . آدم ها در این مسیر شناخته می شوند. پیامبر (ص) به طلحه و زبیر ، لقب "سیف الاسلام" داده بودند. اما همین آدم ها روبروی حضرت علی ایستادند. این افرادی که امروز من و شما می شناسیم ، از اول که اینگونه نبودند، وگرنه پیامبر به آنها این القاب را نمی دادند . انسان هم می تواند اوج بگیرد و جلو رود ، هم می توند یک پله ، یک پله پایین بیاید .
· کلام آخر :کلیت انقلاب ، موفقیت یا عدم موفقیت ، کارآمدی یا عدم کارآمدی انقلاب را با پدیده های محسوس نسنجیم . همه ما خوشحال می شویم که انرژی هسته ای ما رشد کرده ، همه خوشحال می شویم که علم سلول های بنیادی رشد پیدا کرد و همه ما از موفقیت های جامعه مان خوشحال می شویم ، اما هیچ کدام از اینها نباید ما را از آن عامل اصلی منحرف کند .این ها عوامل موفقیت هستند اما عنصر اصلی ، عنصر انسانی انقلاب است . اگر تمام این آدمها ، تمام دستاوردهای توسعه ، تمام دستاوردهای اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی در پناه دستیابی به انسان رشد یافته دینی ، انسان مؤمن ، آگاه ، هشیار حاصل شده باشد ، انقلاب بسیار موفق بوده اما اگر این فاکتور را حذف کنید و همه عوامل دیگر مثبت باشند ، به نظر من انقلاب ناموفق بوده . یعنی یک عنصری اینجا وجود دارد که وزنش از دهها عنصر اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی دیگر سنگین تر است . همه آن دستاوردها یک طرف و اینکه ما آدمهایی تربیت کنیم که به طور جد دین باور باشند ، با شاخص های دینی اندیشه و رفتار کنند و رفتار فردی و اجتماعی آنها اینگونه باشد ، انقلاب موفق می شود و در دنیای امروز این جاذبه دارد . تأکید من به شما و خودم این است که ، هدف را گم نکنیم ، هدف اینجاست .
نوشته شده توسط : هدی مقدسی
نظرات ديگران [ نظر]
همه باهم در انتخابات دهم ریاست جمهوریشهادت حضرت زهرا(س)اهمیت اعتقاد به مهدویت (2)اهمیت اعتقاد به مهدویت و ترس دشمنان اسلام از این عقیده(1)ایام فاطمیه[عناوین آرشیوشده]